دوره آموزشی آهنگسازی و تنظیم موسیقی

شروع:
جمعه ۲۸ تیر ۹۸ ۱۰:۰۰
پایان:
یک‌شنبه ۱۰ شهریور ۹۸ ۲۱:۰۰
دوره آموزشی آهنگسازی و تنظیم موسیقی
برگزارکننده‌ی رویداد
امکان ثبت‌نام برای این رویداد وجود ندارد.

توضیحات دوره آموزشی

تیم بزرگ تهران ملودی این افتخار را دارد تا دوره آموزشی آهنگسازی و تنظیم موسیقی را  توسط دو تن از اساتید مطرح کشور یعنی بامداد خوشقدمی حسینی دانش آموخته رشته آهنگسازی و آرانژمان "جز" نزد کریستین مولباخر در دانشگاه Jam Music Lab اتریش و شهاب طالقانی، دانشجوی دکترای فلسفه با گرایش هنر و پژوهشگر حوزه‌ی فلسفه‌ی موسیقی، در دو دوره مجزا برگزار کند.

 

در صورت وجود هر گونه سوال و یا دریافت راهنمایی و مشاوره، با شماره تماس ۰۹۱۲۵۱۵۷۶۸۸ به صورت مستقیم، پیام کوتاه، واتس اپ و تلگرام در ارتباط باشید.

سرفصل های تئوری بنیادین موسیقی و آشنایی تئوریک با سبک های گوناگون موسیقی (با تاکید ویژه بر سبک های کلاسیک، جز و موسیقی دستگاهی ایران)

تئوری کلاسیک:

  • مشخصه‌های صدا در موسیقی
  • نت‌ها، الفبای موسیقی و کلیدها
  • وزن‌خوانی و گونه‌های میزان
  • فاصله در موسیقی
  • گام‌ها و تونالیته
  • وارون فاصله و آنهارمونیک‌ها
  • کاربرد حامل‌ها و کلیدها
  • مدالیته و هارمونی یونانی
  • میزان‌های لنگ و سنکوپ
  • نشانه‌های تکمیلی نت‌نگاری
  • آکوردهای ۳ صدایی
  • معکوس آکوردها
  • آکوردهای ۴صدایی
  • معکوس آکوردها
  • پیوند آکوردها

تئوری جَز:

  • پی‌آیی (توالی) II-V-I
  • آکوردهای ممیزدار
  • بیباپ
  • بلوز
  • فرم در موزیک جَز
  • جَز لاتین

تئوری دستگاهی ایرانی:

  • شناخت دستگاه‌ها و گام‌ها
  • نت شاهد و نت ایست
  • سرکلیدها در موسیقی ایرانی
  • فرم قطعات در موسیقی ایرانی

سرفصل های هارمونی و تکنیک های آهنگسازی و آرانژمان در موسیقی پاپ و جز

بخش اول: هارمونی پاپ و جَز
بخش دوم: تکنیک‌های آهنگسازی و آرانژمان در موسیقی پاپ و جَز

  • چگونگی نام‌گذاری آکوردها در پاپ و جَز
  • آکوردهای دیاتونیک در گام ماژور و مینور
  • کارکرد (فانکشن) آکوردهای دیاتونیک در مایه‌های ماژور و مینور
  • کادانس‌های مرسوم در جَز
  • تئوری گامِ آکورد
  • تنش‌های مجاز و نت‌های پرهیز
  • پایه‌انگاری
  • نمایان‌های ثانویه و زنجیره‌ی نمایان‌ها
  • آکوردهای دومِ وابسته
  • جایگزین ترایتونِ آکوردهای نمایان
  • آکوردهای هفتم کاسته و جایگزینی‌شان با آکورد‌های نمایان
  • آکوردهای هفتم نیم‌کاسته و جایگزینی‌شان با آکورد‌های نمایان
  • وام‌آکوردها
  • درآمدی بر ساختار ملودیک و هارمونیک بلوز
  • بررسی ساختار ملودیک در پاپ و جَز و واکاوی ملودیک
  • نت‌های نَزدآیند
  • چندصدایی کردن ملودی بصورت هم‌بانگ
  • روش‌های بازهارمونیزه‌ی نت‌های نزدآیند
  • آمیزش دسته‌های سازی بصورت هم‌بانگ
  • نوشتن پاد‌ملودی و دوصداییِ کنترپوانیک
  • نوشتن هارمونی زمینه

اساتید

بامداد خوشقدمی حسینی

بامداد خوشقدمی حسینی

مدرس

شهاب طالقانی

شهاب طالقانی

مدرس

بامداد خوشقدمی حسینی

دانش آموخته رشته آهنگسازی و آرانژمان "جز" نزد کریستین مولباخر در دانشگاه Jam Music Lab اتریش

نویسنده کتاب "تئوری و هارمونی بنیادین جز"

شرکت در مستر کلاس ها و کارگاه های آموزشی نزد:

  • هانس زیمر (Hans Zimmer)، به صورت حضوری در دانشگاه دولتی موسیقی وین MDW
  • یوهانس فوگل (Johannes Vogel)، آهنگساز موسیقی فیلم هرکول - 2019 و 2018
  • جان بیزلی (John Beasley)، نامزد ۵ بار جایزه گرمی در پیوند با آهنگسازی و آرانژمان جز
  • مایک ابنی (Mike Abney)، نامزد ۷ بار جایزه گرمی و یک بار برنده آن
  • بیل دابینز (Bill Dobbins)، آهنگساز و پیانیست بنام جز

 

رزومه بامداد خوشقدمی حسینی را می توانید اینجا مشاهده کنید.

شهاب طالقانی

شهاب طالقاني، متولد ١٢ شهريور ١٣٦٦، تهران

دانشجوی دکترای فلسفه با گرایش هنر، پژوهشگر حوزه‌ی فلسفه‌ موسیقی

مسلط به زبان های انگليسی و آلمانی و همچنين آشنايي پيشرفته با زبان هاي فرانسه، يوناني باستان، لاتين و عربي. همكاري طولاني مدت با انتشارات خوارزمي، گستره و نقش جهان به عنوان مولف، مترجم و ويراستار. ترجمه كتاب "تئوري، هارموني و فرم در موزيك جَز" (نقش جهان، ١٣٩٤) كه در آن مترجم در پيش درآمدي كه بر كتاب افزوده به بررسي بنمايه هاي همسان در ساختار موزيك جَز و موزيك ايراني پرداخته است، ترجمه كتاب "فلسفه موزيك نوين" نوشته تئودور آدُرنو از زبان آلماني (خوارزمي، در دست چاپ)، كه مهم ترين كتاب كلاسيك در زمينه فلسفه موزيك است. تأليف كتاب "هارمونيا: جستاري در خاستگاه هاي علم هارموني و كاركرد آن در پيدايش فلسفه" (نقش جهان، ١٣٩٧) كه به بررسي شكلگيري علم هارموني در يونان باستان، هارموني موسيقي يوناني و تأثير آن در پيدايش فلسفه پرداخته است. همچنين تأليف مقالاتي در حوزه ي فلسفه غرب و اسلامي، از جمله: "خدايگان، بنده، آگاثون (پژوهشي در نگاه ارسطو به برده داري)"، "عدد در تيمائوس" (بررسي نقش عدد در جهانشناسي افلاطون بر پايه ي رساله ي تيمائوس)، "مقايسه عقل فعال ميان ابن سينا و ارسطو"، "حكمت خسرواني در انديشه ي شيخ اشراق (بررسي بنمايه هاي ايراني انديشه شيخ شهاب الدين سهروردي)" و ترجمه مقالاتي چون: "دوجوهرانگاري نزد دكارت"، "اپيستمه و لوگوس در انديشه ي پسينِ افلاطون"، "آنچه ميشنوم همانا انديشيدن است" (پژوهشي در نگاه ژيل دلوز و فليكس گواتاري به فلسفه ي موسيقي پاپ)، و "نقاشي قهوه خانه اي، گذشته معاصر ما".

فعاليت ها در حوزه موسيقي:

فراگيري گيتار كلاسيك نزد اساتيد برديا اسماعيلي، فراگيري گيتار فلامنكو نزد آقاي اميرسالار عبدالحي. فراگيري تار و سه تار نزد آقايان علي خشتي نژاد، رامين كاكاوند، شهرام ميرجلالي و شركت در مستركلاس هاي اساتيد حسين عليزاده، داريوش طلايي و مسعود شعاري. فراگيري پيانو نزد آقاي كاوه الهاميان و فراگيري تئوري و هارموني كلاسيك و جَز نزد آقاي پرويز افتخارزاده. فراگيري اپراي كلاسيك نزد آقاي حميد خسروشاهي. نوازنده برگزيده نهمين شب آواز ايراني (تار). سرپرست بخش سازهاي ايرانيِ اينتراركستر استاد نادر مشايخي. ساخت موسيقي متن تئاتر مدهآ به كارگرداني افشين غلامي. آهنگسازی و انتشار قطعه‌ی «آواری در من...» در سوگ زلزله‌ی کرمانشاه، ۱۳۹۶. همچنين آلبوم اركسترال "ديالكتيك زمستاني" به آهنگسازي شهاب طالقانی به زودي منتشر خواهد گرديد.

برگزارکننده

تهران ملودی

تهران ملودی

مرجع تخصصی آلات موسیقی، لوازم استودیویی و تجهیزات صدابرداری

سوالات متداول

آیا این دوره ها برای رده ی سنی خاصی در نظر گرفته شده است؟
خیر، به غیر از کودکان که شیوه‌های آموزشی ویژه‌ی خود را دارند از رده‌ی سنی نوجوان به بالاتر می‌توانند در کلاس تئوری شرکت کنند.
چرا به تئوری موسیقی احتیاج داریم؟
در دورانی که نرم‌افزارهای گوناگون تنظیم و میکس و مسترینگ به راحتی در فضای مجازی دسترسی‌پذیر هستند، علاقمندان به موسیقی چنین می‌پندارند که کار با این نرم‌افزارها و امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می‌دهند، به منزله‌ی آهنگسازی است. اما نکته اینجاست که هیچ‌یک از این نرم‌افزارها برای خلق و آفرینش نبوده و تنها برای بهترساختن آنچه که از پیش خلق شده هستند. پایه‌ی بنیادین هرگونه خلق و آفرینش در موسیقی (فارغ از هرگونه سبک و ژانر) تئوری و هارمونی است.
آیا دوره ی تئوری موسیقی لازمه ی ورود به دوره ی هارمونی، آهنگسازی و آرانژمان موسیقی پاپ و جز میباشد؟
بله، به دلیل اینکه مباحث مطرح‌شده در دوره‌ی هارمونی جز پیشرفته هستند، دانش تئوری و هارمونی کلاسیک برای هنرجویان مسلّم فرض شده است. علاقمندانی که تئوری موسیقی را نمی‌دانند در دوره‌ی پیشرفته با چالش‌های اساسی رویارو خواهند بود. ضمناً در کلاس تئوری، درباره‌ی پایه‌های مباحث مطرح‌شده در کلاس پیشرفته صحبت خواهد شد تا هنرجویان با آمادگی بیشتری دوره‌ی پیشرفته را بگذرانند.
در دوره ی تئوری موسیقی، هنرجویان به چه ابزاری برای شرکت در کلاس احتیاج دارند؟
هر موزیسینی باید بتواند تنها با یک قلم و داشتن ۵ خط حامل موسیقی بنویسد. بنابراین به چیزی بیشتر از این احتیاج نخواهد بود.
تفاوت این دوره ی تئوری موسیقی با سایر دوره های دیگر در آموزشگاه ها در چیست؟
در این دوره تلاش ما در راستای فهم درست بنیان‌های تئوریک موسیقی بوده و هنرجو نبایستی صرفاً مطالب را بدون فهم درست آنها از بر کند. بلکه با شنیدن آنها در آثار آهنگسازان بزرگ و حل تمرینات مفید در کلاس، به درکی عمیق‌تر از موضوعات تئوریک دست‌یافته و بنابراین فهم مطالب دوره‌ی پیشرفته نیز برای او آسان‌تر خواهد گردید.
چرا خروجی موسیقی پاپ امروز در ایران از استاندارد قابل قبولی برخوردار نیست؟
بخش بزرگی از افرادی که امروزه در زمینه‌ی تنظیم موسیقی فعالیت می‌کنند، تکنسین و کاربر نرم افزار‌های تولید موسیقی هستند تا کسی که به ظرائف آهنگسازی و آرانژمان آگاه باشد. درست است که امروزه مرز میان تولید موسیقی ( music production ) و آرانژمان کمرنگ شده و در بعضی گرایش‌ها این مرز قابل تشخیص نیست ولی صرف این که ما تکنسین خوبی در نرم افزار هستیم به این معنی نیست که آرانژور خوبی هستیم و شناخت خوبی از تکنیک‌های آرانژمان داریم. یک خط باس زیبا نوشتن هیچ ارتباطی با توانایی کاربری افراد در نرم‌افزار‌های DAW ندارد
آیا این دوره‌های آموزشی محدود به سبک خاصی برای آهنگسازی است؟
خیر؛ گرایش‌های موسیقی مردمی در غرب بسیار از نظر هارمونی تحت تاثیر موسیقی جز می‌باشند و چه بسیار موسیقی‌هایی درسبک‌های راک، الکترونیک، پاپ و ... که از هارمونی جَز بهره می‌برند. همچنین بسیاری از دانشجویان موسیقی کلاسیک در دانشگاه‌های معتبر سراسر جهان واحدهای اختیاری هارمونی و تئوری جَز را می‌گذرانند تا بتوانند از رنگ‌ها و امکانات هارمونیک تازه‌ای در اثار خود بهره‌مند شوند.
این دوره‌ها مناسب چه کسانی است؟
برای کسی که می‌خواهد ساخت موسیقی پاپ، جَز، الکترونیک، راک و... را در کلاس جهانی انجام دهد و هدفمند در حوزه آهنگسازی فعالیت کند.
پیش نیاز شرکت در دوره‌ی هارمونی، آهنگسازی و آرانژمان موسیقی پاپ و جَز چیست؟
شناخت خوب از تئوری بنیادین موسیقی. کسانی که شناخت قانع‌کننده‌ای از تئوری موسیقی ندارند می‌توانند پیش از آغاز این دوره، تئوری بنیادین موسیقی و آشنایی با سبک‌های گوناگون موسیقی شرکت کرده و با شرکت در هر دو دوره از تخفیف شرکت در دو دوره بهره‌مند شوند.
تفاوت این دوره آموزشی با سایر دوره‌های مشابه در ایران چیست؟
رویکرد آموزشی ما در این دوره، منطبق با رویکرد مراکز آکادمیک و دانشگاهی در آموزش آهنگسازی پاپ و جز است. نکته: تاکنون دوره‌ی مشابهی در ایران برگزار نشده است.

آدرس:تهران تهران - خیابان جمهوری - نبش پل حافظ بازار چارسو - طبقه زیرهمکف - واحد A60