کانون نویسندگان قم

کانون نویسندگان قم

رویداد‌ها۱۰
درباره برگزارکننده
ارتباط با برگزارکننده
دنبال کنندگان۱۴۲
سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۰

دوره سی و هشتم کانون نویسندگان

  • قم
  • از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آواتارکانون نویسندگان قم
دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۰

کارگاه خبر نویسی پیشرفته

  • قم
  • ۱۴۰,۰۰۰ تومان
آواتارکانون نویسندگان قم
شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰

سی و هفتمین دوره کانون نویسندگان

  • قم
  • از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آواتارکانون نویسندگان قم
سه‌شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۰۰

سی و هفتمین دوره ی کلاس های آموزشی کانون نویسندگان

  • قم
  • از ۲۵۰,۰۰۰ تومان
آواتارکانون نویسندگان قم
شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰

کانون نویسندگان قم

  • قم
  • رایگان
آواتارکانون نویسندگان قم
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۰

سی‌ وششمین دوره کلاس‌های آموزشی کانون نویسندگان قم

  • قم
  • از ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آواتارکانون نویسندگان قم
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰

سی و سومین دوره کلاس های آموزشی کانون نویسندگان قم

  • قم
  • از ۱۵۰,۰۰۰ تومان
آواتارکانون نویسندگان قم
یک‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۰

دوره آموزش خبرنگاری؛ خبر، مصاحبه و گزارش نویسی

  • قم
  • ۲۰۰,۰۰۰ تومان
آواتارکانون نویسندگان قم
ارتباط با کانون نویسندگان قم
شماره برگزارکننده
۰۲۵- ۳۷۸۳۱۴۲۱
تماس از طریق ایوند
ارسال پیام
درباره کانون نویسندگان قم

كانون نويسندگان قم در سال 1377 با اهداف زير تاسيس شد:

1. تربيت و آموزش طلاب در زمينه هاي نويسندگي و امور پژوهشی؛

2. حمايت و تشويق نويسندگان و پژوهشگران قمی ؛

3. احياي آثار و نكوداشت عالمان قمي؛

4. ايجاد زمينه هاي اشتغال طلاب در امور پژوهشی ؛

5. برگزاري نشست هاي مستمر جهت انتقال تجربيات در زمينه نويسندگي و تعيين اولويت هاي پژوهشی ؛

عملكرد كانون نويسندگان قم از سال 1377 تا كنون،  در بخش ها و موارد زير خلاصه مي شود:

الف) فعاليت هاي پژوهشي

1. برگزاري كتاب سال فضلاي قمي

در راستاي پاسداشت مقام نويسندگي در حوزه عليميه و تكريم فضلاي اهل قلم استان قم، كانون نويسندگان قم در پاييز 1378 در مراسم باشكوهي از 40 نفر از نويسندگان فاضل قمي، تجليل و تقدير كرد و مركز مديريت حوزه عليه قم نيز پس از برگزاري اين مراسم، دبير خانه كتاب سال حوزه را تاسيس نمود؛ از اين رو كانون نويسندگان قم از ادامه برگزاري سالانه اين مراسم صرف نظر كرد.

2. تدوين كتاب «سيماي دانشوران»

اين اثر به مناسبت برگزاري نخستين كتاب سال فضلاي قمي تدوين ، چاپ و منتشر شد كه در آن زندگي نامه و آثار 40 نفر از نويسندگان فاضل قمي، جمع آوري شده است.

3. تدوين كتاب «راه و رسم تبليغ»

اين اثر شامل برگزيده مقالات عالمان و پژوهش گراني مانند: علامه شهيد مرتضي مطهري (قدس سره)، و استاد فلسفي (قدس سره)، در زمينه آيين تبليغ است كه  با هدف آشنايي مبلغان  با راه و رسم تبليغ ديني تهيه و تدوين شده است .

4. تدوين كتاب «عالم رباني»

اين اثر به ياد و نام فقيه و متكلم عالي مقام مرحوم آيت الله سيد مهدي روحاني (قدس سره) تهيه شده است و شامل: زندگي نامه، خاندان بزرگ ايشان ، گفته ها و نوشته هاي ايشان و گفت و گو با بزرگان حوزه درباره ايشان مي باشد .

5. ترجمه كتاب «ولايت فقيه»،تأليف حضرت آيت الله مومن (مد ظله)

اين كتاب با هدف حمايت از آثار گران قدر دانشمندان و فضلاي قمي، و تبيين بيشتر جايگاه ولايت فقيه در فقه اسلامي در دست تهيه است و به زودي ترجمه آن پايان مي يابد.

6. برگزاري كنگره بزرگداشت مرحوم محدث قمي (قدس سره)      www.mohadesqomi.ir/

مرحوم محدث قمي آثار ممتاز و گران قدري در رشته هاي مختلف علوم حوزوي مانند: كلام ، اصول عقايد، حديث و حديث شناسي، رجال و تراجم ،تاريخ و سيره ، اخلاق وآداب زندگي، ادعيه و زيارات از خود به يادگار گذاشته است. اين آثار كه بالغ بر 100 مجلد مي باشد، از لحاظ عمق علمي و قابل استفاده بودن براي عموم جامعه منحصر به فرد مي باشد و احياء و انتشار اين آثار مي تواند نقش مهمي در تأمين نيازهاي علمي و فرهنگي حوزويان و دانشگاهيان داشته باشد: لذا كانون نويسندگان قم در هفتادمين سال رحلت محدث قمي به منظور نكوداشت و تكريم مقام علمي و ديني ايشان، اين كنگره را برگزار کرد و در اين كنگره از تعداد 14 جلد مجموعه آثار كنگره كه به چاپ رسيده است، رونمايي شد.

7. راه اندازي كتاب خانه و بانك اطلاعات

در راستاي زمينه سازي رشد علمي طلاب و عموم علاقه مندان به انديشه ديني، كانون نويسندگان قم اقدام به راه اندازي كتابخانه و بانك اطلاعات اعضاي كانون نموده است.

8..توليد نرم افزار آثار محدث قمي (قدس سره)

جهت دسترسي آسان و سريع محققين به آثار محدث قمي، و جست و جوي راحت مطالب مورد نظر خود، اين نرم افزار جهت استفاده محققين و اساتيد تهيه و توليد شده است .

9- تأسیس بنیاد قم پژوهی:    www.qompajoohi.ir

شهر قم از گذشته مرکز تشیع و روحانیت بوده است. پیوند ناگسستنی این شهر با اهل بیت از این روست که بارگاه بارگاه مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران در آن جای دارد و چشم و چراغ مردم این دیار شده است.

همچنین روایاتی صحیح و معتبر از ائمه اهل بیت(ع) درباره قم و مردم آن و نقش فوق العاده ایشان در آگاهی بخشی جهانی، خصوصاً در دوران ظهور حضرت ولی عصر(عج)، وارد شده است.

به همین رو کانون، کانون روحانیت در گرداگرد این حرم شکل گرفته است و بسیاری از محدثان و فقیهان، در حریم این حرم حلقه های درس تشکیل دادند.

تشکیل مجدد حوزه علمیه قم، به اهتمام مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری، بار دیگر این شهر را در کانون همگان قرار دارد. در سده اخیر، قم شاهد تحولاتی ژرف و چشمگیر در حوزه های فهنگی و سیاسی بوده است. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این شهر را پرآوازه کرد و در این چند دهه، شاهد تحولاتی چشمگیر در قم بوده ایم.

بنیاد قم پژوهی، مؤسسه ای است که به آهنگ تحقیق درباره گذشته و حال و آینده قم تشکیل شده است و در نظر دارد همه کتاب ها و نشریات و اسناد و مدارک درباره قم را گردآوری کند و در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

با وجود اینکه درباره برخی استان های ایران، مانند خراسان و فارس و کرمان، مطالعات گسترده ای صورت گرفته و کتاب های متعددی نوشته شده، و مؤسسه هایی به همین هدف تشکیل یافته، ولی متأسفانه قم از این مزیت محروم مانده است. این در حالی است که قم دارای پیشینه های طولانی، و از نخستین شهرهایی در جهان اسلام است که درباره آن کتابی مستقل نوشته شده است. مضافاً اینکه اکنون قم مرکز فرهنگی ایران و تکیه گاه شیعیان از سراسر جهان است.

ب) فعاليتهاي آموزشي

1. برگزاري كلاس هاي ادبي و هنري

كانون نویسندگان قم با تدوين و اجراي برنامه هاي آموزشي كاربردي در حوزه هاي داستان نويسي، فيلم نامه نويسي، روش تحقيق، ويرايش، نویسندگی،  روش تصحيح متون، روزنامه نگاري و روش ترجمه متون عربی در جهت رشد و بالندگي و شكوفا سازي استعدادهاي جوانان به ويژه طلاب، حركت مي كند و تا كنون چهارده دوره كلاسهاي ادبي و هنري به شرح زير برگزار شده كه بيش از 2000 نفر از برادران وخواهران آموزش ديده اند.

2. كارگاه نويسندگي

اين كارگاه با حضور اساتيد با تجربه برگزار شده و با استقبال خوبي از جانب طلاب و دانشجويان علاقه مند روبه رو شده است. حدود 400 نفر در 6 دوره اين كارگاه شركت كرده اند.

3.كارگاه داستان نويسي

اهميت داستان و داستان نويسي در اين روزگار بر همگان آشكار مي باشد.دردوراني كه داستان ها و رمان ها، سرزمين ها را در مي نوردند و فرهنگ ها وانديشه ها را با خود به تمامي نقاط جهان مي برند، لازم است تا از اين هنر بسيار زيبا و توانا در انتقال فرهنگ و انديشه شيعي بهره برد و طلاب جوان و با استعداد را با اين هنر آشنا كرد. اين گروه تا كنون 9 دوره كارگاه داستان نويسي با حضور استادان مجرب برگزار كرده است و براي آينده نيز برنامه ريزي دوره هاي تخصصي داستان نويسي را انجام داده است.

4. كارگاه روزنامه نگاري

روزنامه نگاري و آشنايي با اصول و مباني اين رسانه مهم، از اساسي ترين امور است كه بايد در حوزه به آن پرداخته شود. موسسه تا كنون 4 دوره روزنامه نگاري با حضور استادان براي برادران و خواهران برگزار كرده است .

5. كارگاه فيلمنامه نويسي

دنياي سينما و هنر هفتم با گستره فراوان تاثير گذاري درتمام جهان و مخاطبان بي شمار، مي تواند به عنوان مهم ترين و تاثير گذارترين هنر در اين دوران در جهت ترويج معارف حوزه علميه، مورد توجه قرار گيرد. بنابراين پرداختن به آموزش فيلم نامه نويسي و تربيت فيلم نامه نويسان، از اولويت ها است تا در آينده بتوانيم فيلم نامه هايي بر اساس فرهنگ و انديشه اسلامي و شيعي توليد نماييم و با اين هنر فراگير، فرهنگ و انديشه شيعي را گسترش دهيم.موسسه با توجه به اين مهم چندين دورة فيلم نامه نويسي با حضور استاتيد مجرب برگزار كرده است.

6. برگزاري نشست هاي علمي

به منظور انتقال تجربيات درزمينه نويسندگي و تعيين اولويت هاي پژوهش و نشر، نشست هايي با حضور كارشناسان درحوزه هاي مختلف برگزار مي شود كه تاكنون بيش از 6 نشست با عناوين ولايت فقيه، مهديت و مديريت علوي برگزار شده است.

7. برگزاري اردوهاي علمي

به منظور تقويت بنيه علمي و آشنايي بيشتر فضلاي قمي با دانشگاه ها  مراكز علمي، تاكنون دو مورد اردوي علمي در دانشگاه ها و مراكز علمي اصفهان و مشهد مقدس برگزار شده است.

ج) فعاليت هاي خدماتي و تشويقي

 1. اعطاي وام قرض الحسنه به اعضايي كه اشتغال به تاليف دارند ؛

2. ايجاد زمينه هاي اشتغال طلاب در امور پژوهشي ؛