انجمن علمی دانشجویی بیوانفورماتیک دانشگاه تربیت مدرس

انجمن علمی دانشجویی بیوانفورماتیک دانشگاه تربیت مدرس

رویداد‌ها۸
درباره برگزارکننده
ارتباط با برگزارکننده
دنبال کنندگان۵۹۸
ارتباط با انجمن علمی دانشجویی بیوانفورماتیک دانشگاه تربیت مدرس
شماره برگزارکننده
۰۲۱۸۲۸۸۳۴۳۱
تماس از طریق ایوند
ارسال پیام
شبکه‌های اجتماعی
درباره انجمن علمی دانشجویی بیوانفورماتیک دانشگاه تربیت مدرس

 

با توجه به اهمیت روز افزون علوم بین‌رشته‌ای گروه و جایگاه ویژه این علوم در توسعه و پیشرفت های مرتبط با پزشکی نوین وعلوم زیستی، گروه بیوفیزیک دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۹۶ اقدام به راه‌اندازی رشته‌ی بیوانفورماتیک و جذب دانشجویان برتر علوم زیستی، علوم کامپیوتر، ریاضیات، آمار و رشته های مهندسی در مقطع کارشناسی‌ارشد نمود.

پیشرفت های چشم گیر سال های اخیر در تکنولوژی های آزمایشگاهی منجر به ایجاد حجم بالای داده‌های تولید شده در شاخه‌های مختلف زیست‌شناسی گردیده است و استفاده از علوم کامپیوتر را برای تفسیر این داده‌ها ناگزیر می نماید. بیوانفورماتیک از علوم نوین میان‌رشته‌ای است که با استفاده از مدل‌های آماری و ریاضی و همچنین الگوریتم های کامپیوتری به عنوان ابزار، داده های زیستی را آنالیز و بررسی می‌کند تا بتواند تفسیرها و نتایج جدیدی را ایجاد کند (که با روش های سنتی قابل انجام نبود).

از جمله مهمترین زمینه های تحقیقاتی فعال در رشته بیوافنورماتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  بیوانفورماتیک ساختاری: آنالیز ساختار پروتئین‌ها، طراحی و مهندسی پروتئین و پپتید.
  •  یادگیری ماشین: استفاده از روش های یادگیری ماشین و داده کاوی برای کشف الگوهای موجود در داده های زیستی و پیش بینی پدیده های زیستی
  • سامانه های زیستی و تحلیل شبکه های زیستی: بازسازی و آنالیز شبکه های زیستی از جمله شبکه برهم کنش پروتئین- پروتئین، شبکه دارو-هدف، شبکه هم بیانی ژن ها و....
  • آنالیز داده های بیان ژن: توسعه ابزارهای محاسباتی جهت استفاده زیست شناسان برای آنالیز داده های نسل جدید توالی یابی
  • طراحی و توسعه پایگاه داده های زیستی
  • طراحی محاسباتی دارو
  • پردازش تصاویر پزشکی

در همین راستا و با شناخت هر چه بیشتر این دانش و همچنین در راستای اعتلای علاقه مندان به این رشته انجمن علمی دانشجویی بیوانفورماتیک دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۹۶ همزمان با تاسیس این رشته در دانشگاه تربیت مدرس، ایجاد شد.